مقالات

آشنایی با سنباده و انواع آن

آشنایی با سنباده و انواع آن

بدون شک، یک ابزار همه کاره که در صنایع و پروژه های مختلف کوچک و بزرگ استفاده می شود، سنباده است. این وسیله همه کاره نقش مهمی در شکل دهی و پالایش سطوح داشته و نوعی ابزار ضروری برای هر مکانی است.

در این مقاله کامل و مفصل از وب سایت آریسمان ابزار، قصد داریم تا در ابتدا به معرفی سنباده و کاربردهای آن پرداخته، و سپس انواع مختلف موجود و سیستم درجه بندی مورد استفاده برای تعیین میزان سایندگی آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

سنباده چیست

سنباده، که هم به صورت دستی(کاغذی) و هم به صورت مکانیکی(دستگاهی) وجود دارد، یک ماده ساینده روکش شده است که وظیفه آن ایجاد سطحی صاف و با اصطکاک کم است. این ذرات ساینده می توانند از موادی مانند اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون یا گارنت باشند، که به طور یکنواخت بر روی دستگاه و یا ماده ما پخش شده و به آن اجازه می دهد به طور موثری مواد را از سطحی که روی آن مالش می دهد، جدا کند.

سنباده ها در انواع و شکل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. به همین منظور، قبل از خرید این وسیله، پیشنهاد می شوند حتما با انواع آن ها آشنایی کامل داشته باشید.

کاربرد سنباده

  • صاف کردن چوب : از این وسیله پرکاربرد به طور گسترده ای در نجاری برای صاف کردن سطوح ناصاف، رفع عیوب و آماده سازی چوب برای رنگ آمیزی یا لکه گیری استفاده می شود.
  • فلزکاری : برخی از سنباده های حرفه ای و قدرتمند هستند که توانایی صاف کردن و رفع عیوب فلزات را نیز دارا بوده و از آن ها در صنایع فلزی استفاده های گسترده ای می شود.
  • تعمیرات خودرو : بهترین ابزار در تعمیرات و صیقل دادن خودرو، سنباده ها هستند که از آن برای صاف کردن بدنه خودرو، آماده سازی سطوح برای رنگ آمیزی و از بین بردن رنگ یا آستر قدیمی استفاده می شود.
  • کارهای خانگی : اگر به دنبال انجام کارهای کوچک در خانه خود هستید، باز هم سنباده هایی در حالت کاغذ هستند که می توانند به شما در فرایند های مختلفی، مانند پاک کردن رنگ سطوح، کمک کنند.

انواع سنباده

به طور کلی، سنباده ها دارای انواع بسیار مختلفی بوده که از مهم ترین و کاربردی ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاغذ سنباده معمولی : کاغذ ساینده معمولی، یکی از پرفروش ترین و به صرفه ترین انواع ساینده ها بوده که از آن برای سایش و صاف سازی سطوح نسبتا نرم استفاده می شود.
  2. مدل گارنت : این نوع از ساینده ها معمولاً برای کاربردهای نجاری استفاده می شود. این مدل نیز نسبت به حالات دیگر سایندگی کمتری دارد و برای صاف کردن سطوح ام دی اف کاربرد دارد.
  3. اکسید آلومینیوم : سنباده اکسید آلومینیوم یک گزینه همه کاره مناسب برای سطوح چوبی و فلزی است. این ساینده ها دوام خوبی را فراهم می کنند و به راحتی نیز در دسترس هستند.
  4. کاربید سیلیکون : ساینده های کاربید سیلیکون به دلیل سختی استثنایی خود شناخته شده هستند و در درجه اول برای سنباده زدن مواد سخت مانند سنگ، سرامیک، و فولاد استفاده می شوند.
  5. سنباده برقی : جنس به کار رفته در بخش ساینده آن ها یکی از موارد اشاره شده در بالا بوده، با این تفاوت که در آن ها نیازی به گذاشتن انرژی زیاد توسط فرد نیست. نحوه حرکت بخش ساینده این دستگاه ها می تواند هم دورانی و هم خطی باشد.

درجه بندی سنباده ها

به طور کلی، هرچه درجه یک دستگاه سایش کمتر باشد، اندازه دانه های سایش ان درشت تر بوده و قدرت سایش قوی تری دارند. درجه بندی سنباده ها معمولا به صورت زیر است:

  1. درشت (درجه 40 تا 60) : از این مدل ساینده ها برای برداشتن مواد سنگین مانند صاف کردن رنگ یا صاف کردن سطوح ناهموار استفاده می شود.
  2. متوسط (درجه 80 تا 120) : از آن ها برای کارهای سنباده کاری عمومی از جمله از بین بردن خط و خش، آماده سازی سطوح و شکل دادن به مواد استفاده می شود.
  3. ریز (درجه 150 تا 180) : برای سنباده زدن سبک، صاف کردن سطوح و آماده سازی آنها برای پرداخت هایی مانند لاک یا رنگ استفاده می شوند.
  4. بسیار ریز (220 تا 240 گریت) : نوعی از ساینده بوده که برای صاف کردن زدن نهایی قبل از اعمال پوشش، ایده آل هستند.
  5. فوق ریز (درجه 320 الی 400) : برای سایش های استثنایی و خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

جمع بندی

برای داشتن سطوحی صاف و بدون عیب، بدون شک به ابزارهایی به نام سنباده نیاز دارید. امیدواریم با کمک این مقاله توانسته باشید ساینده مورد نظر خود را پیدا کرده و به هدف خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *